Kronika szkolna, rodzinna albo jakaś inna

Sytuacja nr 1: jako ugodowa osoba, uprzejmie zgodziłeś się/zgodziłaś się prowadzić kronikę. Nie wiesz, jak się do tego zabrać.
Sytuacja nr 2: jako osoba posiadająca artystyczną duszę, zgodziłeś się/zgodziłaś się prowadzić kronikę. Z jednej strony to może być twoje dzieło życia, a z drugiej... tak naprawdę nie chcesz, aby ta dodatkowa praca pochłonęła wszystkie wolne chwile w twoim życiu. Nie wiesz, jak się do tego zabrać. 
Sytuacja nr 3: lubisz nowe wyzwania! Pisanie kroniki to może być świetna zabawa! Ale... Nie wiesz, jak się do tego zabrać. Przestaje ci się podobać ten pomysł.
Sytuacja nr 4: chcesz podjąć się pisania kroniki. Wiesz, że zrobisz to na pewno i zrobisz to dobrze. Masz ochotę zacząć od przeczytania pism Galla Anonima i Ibrahima Ibn Jakuba. Masz jednak obawy czy przygotowania nie pochłoną zbyt wiele czasu... Nie wiesz, jak się do tego zabrać. 
Sytuacja nr 5: Masz w rękach kronikę i wiesz już, jak się do tego zabrać, ale i tak chętnie przeczytasz ten wpis.

Photo by Bookblock on Unsplash


Chcę przekazać w tym wpisie:

1. Co powinna zawierać kronika (i co może zawierać)?

2. Jak prowadzić kronikę (aby było to możliwie najłatwiejsze)?

3. Jak zrobić ładną kronikę (w prosty sposób)?


ad 1 Co powinna zawierać kronika (i co może zawierać)?

Powinna zawierać fakty i dane:

  • aktualne informacje dotyczące instytucji, jednostki, placówki itd., której kronika będzie dotyczyć (nazwa, adres, dane historyczne, np. rok założenia, przemiany, rola),
  • nazwiska (lista pracowników, uczniów, kronikarza),
  • wydarzenia (co, gdzie i kiedy się wydarzyło, kto brał udział, z jakim skutkiem),
  • fotografie, a na nich: ludzie, miejsca, wydarzenia, a także zajęcia codzienne (podpis zdjęcia powinien zawierać jego autora, datę wykonania oraz kogo i co ono przedstawia - zdjęcie pełni funkcję nie tyle ozdobną, co jest częścią treści i powinno uzupełniać się z tekstem).

Może zawierać i na pewno ją urozmaici:

  • wypowiedź organizatora, kierownika, uczestnika, autora jako komentarz do wydarzenia,
  • rysunki,
  • wierszyki,
  • wpisy i podpisy osób, które odwiedziły dane miejsce,
  • wycinki lub wydruki z gazet dotyczące opisywanych wydarzeń.

ad 2 Jak prowadzić kronikę (aby było to możliwie najłatwiejsze)?

Pisanie kroniki na pewno stanie się łatwiejsze, gdy:
  • będzie uzupełniana na bieżąco (lub stworzy się "na świeżo" choćby szkic, notatkę, aby później nie doszukiwać się informacji, które wyleciały z głowy),
  • jednocześnie będzie prowadzona strona internetowa (np. na Facebook'u), gdzie umieszcza się aktualne czynności, akcje, wydarzenia (to jest szczególnie pomocne, gdy kronika dziwnym trafem przez kilka lat była w zastoju i nagle trzeba odtworzyć przeszłość, aby ją zacząć pisać),
  • pisanie artykułów prasowych i korzystanie z nich w celu uzupełnienia treści.

ad 3 Jak zrobić ładną kronikę (w prosty sposób)?

Zapewniam, że nie musisz być kaligrafem albo pasjonatem średniowiecznych pism, aby kronika, którą piszesz, nabrała odpowiedniego charakteru - moim skromnym zdaniem, powinna mieć charakter czasów, w których powstaje. Mamy do dyspozycji kolory, mnóstwo kolorów! Pisaki, pisadełka - takie i owakie. Do tego moc inspiracji na Pintereście, Instagramie... no właśnie, zanim przepadniesz na kilkadziesiąt minut, przeglądając piękne napisy, zobacz szybko, jak samodzielnie możesz stworzyć coś ładnego.


Napis czarnym cienkopisem, ozdobiony jasnym cieniem zakreślonym pisakiem pędzelkowym. Główny tekst powinien być trwały, najlepiej napisany wodoodpornym pisakiem - osobiście lubię i używam Faber Castell "Ecco Pigment" (nie polecam zamawiać najcieńszego do pisania).
Napis czarnym cienkopisem, ozdobiony jasnym cieniem zakreślonym pisakiem pędzelkowym. Główny tekst powinien być trwały, najlepiej napisany wodoodpornym pisakiem - osobiście lubię i używam Faber Castell "Ecco Pigment" (nie polecam zamawiać najcieńszego do pisania).


Napis "Jesienne" powstał w trzech krokach pisakami z pędzelkową końcówką: 1. Pisanie kolorem pomarańczowym. 2. Tworzenie cienia kolorem żółtym. 3. Poprawianie górnej części litr kolorem pomarańczowym tak, że wyszedł efekt cieniowania.


Na załączonym obrazku widać, że prosty rysunek, jak np. balon może świetnie urozmaicić wpis, który tutaj akurat był drukowany (tekst wysyłanego do gazety artykułu). Jeśli twierdzisz, że nie potrafisz robić nawet prostych rysunków - otwórz Canvę, stwórz np. na szablonie plakatu zbiór potrzebnych (darmowych) obrazków, zapisz i wydrukuj (dobry sposób na tworzenie pomocy np. do przedszkola). Może kogoś intryguje, jak zrobiłam taką równą przerwę w środku napisu "Występ" - posłużyłam się płynem maskującym, ale sprawdziłaby się też taśma washi.

Nie da się ukryć, że pisząc nagłówki posługuję się umiejętnościami zdobytymi na kursie brush letteringu. Lubię tradycyjną kaligrafię, jednak łatwość z jaką można zrobić szybki i ciekawy napis dzięki pisakom pędzelkowym jest naprawdę kusząca. Żeby nikt nie musiał szukać: ukończyłam i polecam internetowy kurs dla początkujących u Poprawnej Optymistki.

Chętnie zobaczę Twoją kronikę! Może masz jakieś inspiracje wyniesione np. z doświadczenia prowadzenie Bullet Journal'a? Pokaż! 
Zapraszam do kontaktu przez e-mail: piekneslowa365@gmail.com lub dzielenia się swoimi napisami w grupie Kaligrafia - Jak? Kto? Co? Gdzie? Kiedy?.


Monika

Komentarze