Zabawy integracyjne i zapoznawcze, czyli jak przełamać pierwsze lody z grupą?

Sytuacje, w których spotyka się grupa nieznających się osób mają miejsce w różnych przedziałach wiekowych i przy wielu różnych okazjach, np.: obóz, warsztaty, nowy rok szkolny, nowy zespół w pracy. Może się zdarzyć, że do znającej się grupy trafi nowa osoba, co już jest wystarczającym pretekstem, aby zorganizować zabawę zapoznawczą.

Photo by Duy Pham on Unsplash

Zabawy integracyjne i zapoznawcze dla dzieci, młodzieży i dorosłych:

Jak zapamiętać imiona?

Grupa siada w kręgu. Prowadzący wyjaśnia zasady zaczynając zabawę: mówi swoje imię i wymienia coś, co lubi np. robić lub jeść. Osoba po jego prawej stronie mówi, wskazując na poprzednika, kto to jest i co lubi, a następnie przedstawia siebie. Kolejna osoba także zaczyna od swojego poprzednika. tak przebiega całe koło, aż wszyscy się wypowiedzą. Przykład:
A: Mam na imię Monika i lubię kaligrafię.
B: To jest Monika i lubi kaligrafię. Ja jestem Filip i lubię piłkę nożną.
C: To jest Filip, który lubi piłkę nożną. Ja mam na imię Dawid i też lubię piłkę nożną.

Utrudnienia:
  • każda kolejna osoba przedstawia wszystkich swoich poprzedników,
  • trzeba podać rzecz którą się lubi i jednocześnie zaczyna się od tej samej litery, co imię (np. mam na imię Monika i lubię malować)..

Jak się przywitać?

Grupa stoi w kręgu. Prowadzący podaje przykład powitania, może to być podanie ręki. Wita się tak z osobą po lewej i po prawej stronie. Każda osoba powtarza to samo, witając się z sąsiadami w kręgu. Kolejna lub wybrana osoba pokazuje inny - może być znany, zabawny lub wymyślony rodzaj powitania, np. przybicie piątki, przybicie piątki tyłem (odwracając się plecami), podwójna piątka (oburącz), "żółwik", "rybka", przytulenie, machanie do siebie.

"Trudna" decyzja

Prowadząca osoba ma ze sobą podpisane obrazki (szczególnie potrzebne przy dzieciach w wieku szkolnym lub wczesnoszkolnym, dobre też dla grupy uczącej się języka), które służą do zadania pytania o wybór, np. jabłko czy banan. Osoby z grupy dokonując wyboru przechodzą na prawą lub lewą stronę. 

Przykłady możliwości do wyboru, które można pobrać z obrazkami tutaj (stworzone za pomocą Canva):
  • Basen czy jezioro?
  • Lato czy zima?
  • Kot czy pies?
  • Klocki czy pluszak?
  • Banan czy jabłko?
  • Pomidor czy ogórek?
  • Gofry czy lody?
  • Hulajnoga czy rower?
  • Makaron czy pizza?
  • Spacer czy taniec?

Warto wybrać rzeczy, które na ogół są lubiane i popularne - wtedy wybór jest trudniejszy.

W grupie dzieci, którym się to spodoba, można dać możliwość wymyślenia własnych pytań.

Jeśli dziecko nie chce dokonać wyboru (bo lubi obie rzeczy albo ani jednej) i stoi na środku: zachęcamy do dokonania wyboru, w czym pomagają grupy po prawej i lewej stronie, wymieniając zalety tego, co wybrały, np. pomidory, bo z nich się robi keczup, pizza, bo jest łatwiejsza do zjedzenia i można się nią łatwo podzielić z innymi.

Oglądanie zdjęć

Jeśli grupa spotkała się np. na tydzień, można na zakończenie każdego dnia zaprosić wszystkich do oglądania ich. Sposobów na szybkie odtworzenie fotografii jest kilka, a jeden oto z najszybszych, gdy nie ma wifi, a zdjęcia były robione smartfonem i mamy do dyspozycji telewizor z opcją screen share/miracast: po włączeniu opcji dzielenia ekranu łączymy telefon z telewizorem za pomocą bluetooth tak, aby ekran telefonu wyświetlał się na ekranie telewizora. 

Monika - kaligrafuję i tworzę treści

Komentarze

Wybrane dla Ciebie

instagram @piekneslowa365