Uczenie się z lektur i na lekturach

Odkrywając mnogość możliwości i wspaniałość wielu tekstów, nieraz w myślach żegnałam się z podręcznikiem, a witałam z książkami i tomami wierszy, filmami i obrazami, dzięki którym można zrobić wszystko to, co na lekcjach się robi. Nie doścignęłam niestety tego marzenia ze względu na codzienną bieganinę, ale cieszę się, że mogę podzielić się niektórymi pomysłami na tym blogu.

Dodaj podpisPhoto by S O C I A L . C U T on Unsplash


Temat lektur szkolnych poruszam już po raz trzeci. Wcześniej mówiłam o nim w postach:

Jak zachęcić uczniów do czytania?

Omawianie lektur "na raty" - cel i korzyści

Chcę nawiązać do obu tekstów, prezentując ćwiczenia, które można wykorzystać w trakcie omawiania lektury.

Czytając lektury "na raty", nie wykluczam tego, aby pewne fragmenty przyswoić na lekcjach - w grupach lub pracy indywidualnej. Myślę, że obserwacja samodzielnej pracy ucznia, pomoc, wskazówki ma duże znaczenie w tym, jak on będzie sobie radził w innych okolicznościach, gdy stanie przed nim zadanie, a nie będzie miał nikogo do pomocy. To właśnie nauczyciele mają ogromną możliwość, aby nauczyć młodych ludzi sposobów przyswajania wiedzy, wstępnej selekcji oraz analizy informacji, wyciągania wniosków, krytycznej oceny, a w tym wszystkim: samodzielności lub współpracy. Można dać pewne wzory, starając się jednocześnie uniknąć powielania i utrwalania schematów, aby sposób myślenia uczniów był elastyczny i kreatywny. Sama staram zdawać sobie sprawę z tego, jaki wpływ ma podejście do omawiania "lektur obowiązkowych". Dlatego zamiast powtarzać "Słowacki wielkim poetą był", zawsze chciałam, aby uczeń sam ocenił, kto jest dla niego wielki - gdyż nie powie tak o kimś, kto na niego nie miał wpływu, nigdy mu nie pomógł ani go nie zachwycił. Te kryteria prędzej pomogą mu do "wielkich" zaliczyć swojego nauczyciela, który będzie mógł wprowadzać nowe wartości i narzędzia w życie swoich podopiecznych - i życzę każdemu, aby tak było.

Poniżej udostępniam przykładowe karty pracy, będące jednocześnie pracą z lekturą oraz narzędziem pomocnym do wprowadzenia konkretnych form wypowiedzi.


Jestem otwarta na wszelkie pytania, uwagi, komentarze.

Monika


Komentarze